woensdag 17 december 2014

Een leven lang studeren!

Nooit gedacht .......een leven lang studeren!

In de periode 2001-2003 heb ik mijn NIMA-A en NIMA-B diploma gehaald. Marketing is een vakgebied met een vrij jonge leer die sinds 1950 is geprofessionaliseerd. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik na mijn opleiding HBO-Commerciële Economie die ik van 2004 tot 2008 in deeltijd volgde nog door zou moeten leren. Maar wat is er veel veranderd in het prachtige marketing vak. (de geschiedenis van marketing)

Op het moment dat je boventalligheid wordt aangezegd en je jezelf gaat oriënteren op je mogelijkheden komt het besef dat je kennis niet meer up-to-date is hard binnen. Marketeers die niet geleerd zijn om volgens de nieuwe economie te denken kunnen in de snel veranderende wereld niet meer mee. Gelukkig was mijn toenmalige directeur bij de Rabobank altijd een groot voorstander van persoonlijke ontwikkeling en toen ik hem vroeg of ik de opleiding van Next Marketeer aan de Next Academy mocht volgen was hij snel overtuigd dat dit een goede opleiding zou zijn om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Sinds 16 september 2014 volg ik elke twee weken college bij de belangrijkste marketinggoeroes van dit kikkerlandje. Na een totale brainwash kom ik elke keer weer bubbelend terug met nieuwe technieken, inzichten en ideeën. Het is verfrissend om na vijf en half jaar voor een traditioneel bedrijf in een zeer behoudende branche te hebben gewerkt inzicht te krijgen in de nieuwe economie. Want als marketeer oude stijl heb ik jarenlang gedacht dat ik diende te voldoen aan de behoefte van de klant en door dit vooral veel en waar mogelijk te roepen zou dit wel zorgen voor meer omzet voor het bedrijf (dit is uiteraard enigszins kort door de bocht en gechargeerd).

De huidige klant pikt dit niet meer, klanten wensen, pardon eisen relevante toegevoegde waarde in elk klantcontact wat we hen bieden. In de hoeveelheid informatie die klanten langs alle kanalen over zich heen gestort krijgen, selecteren zij zelf hun informatiebehoefte. Dus weten waar de klanten online te vinden zijn en daar als bedrijf de geëiste relevantie bieden is een enorme uitdaging. Nieuwe (online) kanalen poppen als paddenstoelen uit de grond en verdwijnen ook weer net zo snel. Heb je als bedrijf je net op een nieuw online kanaal ingesteld, bevinden de klanten zich elders online. Het vak van marketeer is zo snel veranderd, de middelen zijn grillig en de klanten ongrijpbaar.......WAT EEN UITDAGING!

Wat ik wil, wat ik kan, in welk soort organisatie ik het beste tot mijn recht kom weet ik inmiddels wel. Maar als ik mezelf dan als product op de arbeidsmarkt bekijk, vind ik het best moeilijk te bepalen of een functie of bedrijf bij mij past. Uit de vacature-omschrijvingen die getoond worden op de apps zoals 'Indeed' en 'Trovit' vacatures is moeilijk te zeggen of het ook bedrijven zijn die bij mij passen. Hoe krijg je nu te weten hoe bedrijven in elkaar zitten en of de cultuur bij je past dat is best spannend. Net als ik als werkzoekende zal ook een bedrijf die een vacature heeft zijn beste beentje voor zetten om zichzelf goed te verkopen.

Om dit probleem op te lossen heb ik mezelf voorgenomen de komende periode met mensen te spreken die bij bedrijven werken die ik interessant vind.LEREN hoe de bedrijfscultuur is, of en hoe zij marketing bedrijven, of zij in transitie zijn van oude- naar nieuwe economie en hoe de medewerker van het betreffende bedrijf het ervaart om daar te werken. Dit is online niet te ervaren, dan gaat het uiteindelijk toch weer om persoonlijk contact en de klik maken met een persoon, bedrijf of potentiële werkgever.  Ben jij geïnteresseerd om met mij over deze zaken van gedachten te wisselen bel me (06) 30 234 239 of stuur me een berichtje liesbethrietbergen@live.nl, ik kom graag een bakje thee met je drinken!