Hoe overleef je de drukste baan ter wereld? Die vraag stel ik mezelf regelmatig en zo zat ik ook bij Margot Geijs mijn adviseur bij Randstad HR solutions. Eigenlijk vertelde ik Margot vol enthousiasme waar ik allemaal mee bezig was qua sollicitaties, stage bij EPESI, een pittige opleiding aan de Next Academy, wat ik wilde gaan doen met mijn CV en het spreken van mensen uit mijn netwerk en vooral met welk doel. Het was complete chaos in mijn hoofd en zo kwam het er ook uit…… Margot is een echte senior adviseur en liet me spuwen en razen. Toen ze eindelijk reageerde wist ze nog een compliment uit te brengen ook. Ze vertelde mij dat ik goed bezig was en dat ik met veel dingen tegelijk bezig was. Ze vertelde mij dat ik structuur moest aanbrengen om overzicht te krijgen. Ze visualiseerde dit voor mij door me te vertellen dat ik eigenlijk een marketingplan voor Liesbeth moest schrijven.
In veel van mijn marketingfuncties heb ik strategische en operationele marketingplannen gemaakt om het denkbeeldige ei wat ik uitbroedde vorm te geven. Nu moet ik de huidige chaos van al mijn gedachtenspinsels gaan stroomlijnen, en samenbrengen in een marketingplan voor Liesbeth en dat heb ik gedaan. Alle stapjes die ik moet doorlopen om goed beslagen te ijs te komen bij het solliciteren, netwerken en gesprekken voeren heb ik in beeld gebracht en daar heb ik vervolgens een prioritering aan gehangen. Maar om eerlijk te zijn toen het fusiespook begin 2014 om de hoek kwam kijken ben ik al gaan voorsorteren op mijn herintreding op de arbeidsmarkt.
Reeds in april 2014 ben ik bij Dare2C begonnen aan een loopbaan coaching traject bij Tom Dooge. Deze coach heeft mij inzicht gegeven in, wat bij mij past qua functie en werkgever, wat mijn krachten en competenties zijn, en vooral inzicht gegeven in wie ik ben en waar ik voor sta. Door deze inzichten is mijn zoektocht naar nieuw werk veel gerichter dan het nu op het oog lijkt. In september 2014 ben ik op basis van deze inzichten gestart met de opleiding online marketing om mijn kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. In december ben ik begonnen met bloggen om mijn online zichtbaarheid te verbeteren en mijn ervaringen met online communicatie te vergroten.
Al deze online ontwikkelingen ten goede is er nog een 30% van de vacatures die door middel van het traditionele solliciteren worden ingevuld. Door middel van een motivatiebrief en cv kun je of beter gezegd moet je jezelf ook positief onderscheiden van de massa. Een motivatiebrief is op maat op de functie te schrijven en zal per bedrijf en vacature anders zijn. Het CV daarentegen is een uitgelezen kans om jezelf in de kijker te zetten. Met die gedachte ben ik aan de slag gegaan. Van een heel saai standaard CV heb ik samen met Mark Perquin eigenaar en grafisch designer @EPESI een eerste aanzet gemaakt met het pimpen van mijn CV. In tweede fase ben ik met mijn lieve vriendin Annemiek van Hove verder aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat dit ons goed is gelukt. De fotoshoot die ik reeds in december gedaan had met Manon voor een goede maar vooral zakelijke foto op mijn Linked In kwam hierbij ook weer goed van pas.
Op de opleiding had ik net een super interessant college cross mediale strategie gehad en geïnspireerd door deze kennis vond ik dat de profilering van Liesbeth die als Online strateeg wil gaan werken ook cross mediaal moest zijn. Dit betekent niets meer dan dat alle uitingen complementair en in cohesie moet zijn. Over de verschillende kanalen heen moet in elke uiting duidelijk zijn dat het om Liesbeth gaat. Dus mijn CV is niet meer de traditionele volledige opsomming van alle banen en werkzaamheden bij de diverse werkgevers. Mijn CV is bedoeld om de lezer te prikkelen zich verder in mij te verdiepen door mijn Linked In profiel te raadplegen.
Om mijn Linked In profiel klaar te maken voor mijn sollicitaties heb ik samen met nog enkele boventallige Rabobank collega’s een training Linked In professional gevolgd. Een dag zijn we bezig geweest om elkaar feed back te geven, verbeteringen aan eigen profiel aan te brengen en nieuwe kennis op te doen over de mogelijkheden van Linked In. Het inzicht hoe recruiters en headhunters via Linked In zoeken naar de ideale kandidaat was een echte eyeopener. En wat nog eens bevestigd werd toen ik die trainingsdag om 16:30 uur thuis kwam en al door de eerste headhunter was benaderd voor een droomjob in Brussel…..helaas 2 uur files te ver. Maar voor mij was het bewijs geleverd dat een goed Linked In profiel met de juiste zoekwoorden ervoor zorgt dat je eruit springt bij de juiste mensen die je weer verder kunnen helpen bij het vinden van die nieuwe baan. Toen ik de betreffende headhunter mijn nieuw gepimpte CV kon mailen was ik erg blij dat ik al heel wat belangrijke mijlpalen uit mijn persoonlijke marketingplan had afgewerkt.
Ter inspiratie plaats ik mijn CV en kun je via deze link mijn Linked In profiel raadplegen. Mocht je meer informatie nodig hebben over hoe ik een en ander heb aangepakt dan kun je mij bellen (06) 30 234 239 of mailen: liesbethrietbergen@live.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten